Ziek en op straat?

Vandaag was ik met advocaat Pim Fischer op bezoek bij de GGD. Hij had geklaagd over het feit dat een aantal van zijn cliënten onvoldoende opvang kreen en ging in gesprek met onder meer Ardan Miedema, clustermanager Zorg van de MGGZ en Fokke Veldstra, jurist bij de gemeente Amsterdam. Het gesprek ging op harde toon. Met name Ardan Miedema voelde zich beledigd door de veronderstelling dat hij en zijn medewerkers in hun medische beoordeling van cliënten onzorgvuldig zouden zijn geweest door een ziekenboegbed te weigeren aan een viertal cliënten. Hij ging meteen in de verdediging. Dat deed hij ook toen ik de situatie beschreef van een paar zieke cliënten die door de dienstdoende dr. Valckenier (de verzamelnaam van de GGD artsen in de Valckenierstraat) niet in de opvang waren geplaatst. Waar ik mijn bezorgdheid wilde uiten en aandacht wilde vragen voor de benarde positie van ongedocumenteerde zieke mensen, schoot hij in de verdediging tegen iets dat niet eens de intentie van een aanval had.

Ik ben van mening dat een aantal artsen kennelijk mee laat wegen dat patiënten 'niet rechthebbend' zijn vanwege het ontbreken van een verblijfsvergunning en niet weet dat er ook 'illegalenbedden' zijn, bij de Aak van HVO Querido en de Gastenburgh van het Leger des Heils.

Pim Fischer betoogde dat de GGD in Rotterdam andere maatstaven hanteert. Aan het eind van het gesprek heb ik voor mezelf genoteerd dat de GGD de eigen artsen beter zal instrueren en dat er ook zal worden gekeken hoe het beleid elders in het land wordt vorm gegeven.

Dat is winst, hoe bescheiden ook.

 

Cor Ofman