Medische noodzaak?

Een Ghanese man zonder verblijfsvergunning en dus zonder ziektekostenverzekering heeft ernstige pijnklachten. In het OLVG is geconstateerd dat hij een hernia heeft. Daar zou hij aan geopereerd moeten worden, ware het niet dat dat er een obstakel is: wie betaalt de kosten?

Hij kwam bij me met de mededeling dat hem te verstaan was gegeven dat hij moet betalen. Omdat hij het geld niet heeft, durfde hij niet naar de volgende afspraak te gaan. Ik krijg de verantwoordelijke op de poli neurochirurgie niet te pakken, maar wordt een week later teruggebeld door de planner. Die maakt duidelijk dat de operatie niet doorgaat, omdat de kans van slagen dat zijn klachten door de operatie zullen verminderen op vijftig procent worden geschat, dat de kosten hoog zijn(zeker 5.000) en de man zijn afspraken bij de verzekerdenadministratie en de anesthesist niet zou zijn nagekomen.

Het OLVG heeft een contract met het CvZ dat het ‘illegale’ patiënten mag helpen en de rekening kan declareren via de CvZ-regeling voor ‘illegalen’, als het gaat om een medische noodzaak. Het is maar hoe je de regeling interpreteert. Wel vaker wordt die verengd tot de stelling dat enkel ingegrepen dient te worden bij een levensbedreigende situatie, zoals bijvoorbeeld kanker. Niet medisch noodzakelijk is zoiets als een neuscorrectie of een borstvergroting. Maar voor het welzijn van een man die pijn heeft vanwege een hernia en ernstig wordt belemmerd in zijn functioneren wordt opeens gezegd dat er geen medische noodzaak is. Ik vind dat een discutabele beslissing. Het lijkt me stug dat ik die operatie niet zou hebben gekregen, omdat ik wel een ziektekostenverzekering heb.

Het lijkt me goed de kwestie voor te leggen aan Dokters van de Wereld. DvdW zet zich in voor de rechten van ongedocumenteerden en kan wellicht het OLVG alsnog bewegen tot het uitvoeren van de operatie.

 

Cor Ofman