Diaspora-belasting

 

Ik kende het woord nog niet in verband met het geld dat vluchtelingen uit Eritrea moeten betalen aan de ambassade van Eritrea in Den Haag. Ze moeten twee procent van hun inkomen afstaan. Als ze dat niet doen lopen ze het gevaar te worden bedreigd of afgeperst. Dat haalde in augustus de Nederlandse pers, maar het was al langer het geval. Zo ook met een van mijn cliënten met de Nederlandse nationaliteit. Ik dacht: vreemd dat onze autoriteiten het toestaan dat een vreemde mogendheid in ons land mensen onder zo’n politieke druk kunnen zetten. Toevallig kreeg ik een overzicht onder ogen van de ambassade dat mijn cliënt al sinds de jaren negentig een dergelijke ‘diaspora-belasting’ opgelegd heeft gekregen en ook betaald heeft. Omdat hij anders niet op familiebezoek zou kunnen of iets kunnen opsturen naar Eritrea. Nu vertelde hij me dat de aanvraag voor een nieuw paspoort voor zijn vrouw alleen in behandeling wordt genomen als zij kan aantonen dat hij zijn diaspora-belasting heeft betaald. De vrouw wachtte op een mvv in het kader van gezinshereniging. Daar was negatief op beschikt door de IND. De rechtbank besloot onlangs ten gunste van de vrouw. De IND kan nog in hoger beroep gaan tegen de beslissing van de rechtbank.

Ik zou zeggen: laat dat niet gebeuren, geef de vrouw zo snel mogelijk de kans zich bij haar echtgenoot en kinderen in Nederland te voegen.

En pak de diaspora-belasting aan!

 

Cor Ofman